Železniční magazín
Lamelový kompresor s vodním chlazením pro elektrobus SOR NS 12
Rotační lamelové kompresory Mattei v dopravní technice
Firma Ing. Enea Mattei SpA je známým italským výrobcem rotačních lamelových kompresorů s tradicí již od roku 1919. Firma vyrábí širokou škálu průmyslových kompresorů pracujících na stejném principu v rozsahu jmenovitých příkonů 1,5 kW až 250 kW. Kromě standardních průmyslových kompresorů jsou však k dispozici i OEM jednotky, v tomto případě nejjednodušší kompresorové bloky, umožňující vestavbu kompresoru jako součást určitého celku originální konstrukce. To samo o sobě je logickým důvodem vývoje kompresorů adaptovaných pro nejrůznější řešení, včetně kompresorů pro dopravní aplikace.
Princip činnosti lamelového kompresoru
Lamelový kompresor je rotační kompresor pracující na principu zmenšování objemu, sestávajícího se z válce statoru, uvnitř kterého se otáčí rotor, který je osazen excentricky a tangenciálně a ze dvou vík. Na rotoru jsou podélné drážky, uvnitř kterých se volně posouvají destičky (lamely), které jsou udržovány v těsném kontaktu se statorem působením odstředivých sil.
Těsnění mezi pohyblivými částmi, jejich chlazení a mazání, je zaručeno účinným systémem vstřikování oleje, který pracuje na základě tlakového rozdílu mezi kompresní komorou a zásobníkem oleje. Z toho důvodu nejsou pro cirkulaci oleje potřeba žádná čerpadla.
Olejový film, který se vytváří na vnitřním povrchu statoru, brání jeho přímému kontaktu mezi pohyblivými díly a současně zabraňuje jejich opotřebení.
V lamelových kompresorech nepůsobí žádné osové síly, které tlačí rotor proti víkům a tak není potřeba jejich polohu zajistit prostřednictvím silových ložisek. Z toho důvodu může být rotor uložen do kluzných ložisek s prakticky neomezenou životností.
Vzduch je nasáván do kompresoru přes sací filtr a odtud do proporcionálně modulačního ventilu, přičemž je stlačován plynule, bez pulsace tlaku, zmenšováním objemu prostoru, vytvářených statorem, rotorem a lamelami. Tato soustava je velmi těsná a umožňuje dosažení požadovaného pracovního tlaku v okruhu stlačeného vzduchu velmi rychle, což v případě drážní aplikace výrazně zkrátí čas nezbytný pro přípravu k odjezdu.
Kompresory pro dopravní a speciální aplikace
Se zaměřením na využití OEM jednotek pro dopravní techniku lze konstruovat originální kompresory uložené do definovaného prostoru zadaného na základě celkové dispozice vozidla, přičemž kompresor může být poháněn téměř libovolným způsobem tak, jak je v daném případě nejvhodnější – mechanicky, nejrůznějšími elektromotory, nebo hydraulickým okruhem. Teplo uvolněné při kompresi lze odvést pomocí vzduchového, nebo vodního chladiče. Při jmenovitých provozních otáčkách 1500 1/min se kompresor této konstrukce vyznačuje i velmi nízkou hladinou hluku. Protože se nejedná o bezolejový kompresor, i když s velmi nízkým obsahem oleje ve vystupujícím stlačeném vzduchu, je téměř vždy nutné stlačený vzduch upravit na parametry dle požadavku zadavatele. Toho lze poměrně snadno dosáhnout pomocí kombinace filtrů a adsorpční sušičky TRIDENT, v souladu s údaji definovanými v normě ČSN ISO 8573-1 (109001) tak, aby kvalita stlačeného vzduchu z hlediska obsahu pevných částic, zbytkové koncentrace oleje a vodní páry splnila požadavky zadání.
Olejový okruh kompresoru je chráněn proti emulgaci a je plněn speciálním olejem pro provoz při velmi nízkých provozních teplotách.
Pro dosažení dlouhé životnosti kompresorů aplikovaných pro dopravní techniku vždy doporučujeme instalaci dvoustupňového sacího filtru pro ochranu kompresoru před prachem.
Kompresory Mattei se velmi osvědčily v dlouhodobém provozu v elektrobusech, trolejbusech, vozidlech metra, lokomotivách i ve speciálních kolejových vozidlech a to všechno v Itálii, v USA, Argentině, Evropě, Rusku, na Ukrajině, v Pobaltských republikách i na mnoha dalších místech, včetně České republiky a Slovenska.
Nespornými výhodami kompresorů Mattei, které vychází z konstrukčního řešení, je vysoká provozní odolnost, nízká hladina hluku, snadný servis a dlouhá životnost.